tisdag 7 oktober 2014

Månskensrundan i Nordvästra Skåne

Förra året var jag inte med på Månskensrundan som Din Trädgård i Nordvästra Skåne arrangerar, men jag passade på att åka runt och titta på tre trädgårdar. Vilken fantastisk upplevelse!
 
Första trädgården var vi i när det fortfarande var ljust. Fin trädgård i höstskrud men kanske inte riktigt min stil, men ändå rolig att se. När vi åkte till nästa trädgård hade det börjat skymma. Trädården är nr 21 på kartan La passion. I det begynnande mörkret så kunde deras trädgårdsbelysningen komma till sin rätt.
Man fick kolla var man satt fötterna så att man inte snavade men oj vad mysigt. Levande eldar och vackert ljus och en fantastisk utsikt över vidderna bakom gården.
Det är väldigt annorlunda att gå runt i någon annans trädgård när det är mörkt. Det känns som om man är speciellt inbjuden att gå runt och titta.
 
 
Nästa trädgård vi åkte till var Furutorps Trädgård nr 15 på kartan.
Där passade vi på att äta lite korv som serverades i deras fina café. Efter det bar det ut i trädgården. Nu var det riktigt mörkt och lite blåsigt. Men vad gjorde det? Samma mysiga känsla som på förra stället. Givetvis hann vi kolla lite i deras antikbutik också.
Sen var vi mycket nöjda med vår lördagskväll och kunde åka hem med en behaglig känsla i kroppen
.
 
Jag bestämde mig redan förra året att detta året skulle jag vara med. Tänk att få visa hur min trädgård ser ut i skymning och mörker.
 
 Jag har i några veckor nu  hållit på och prova olika belysningar. Det är viktigt att ingen blir bländad av ljuset. Du ska bara ana var ljuskällan kommer ifrån. Inga strålkastare som du bländas av.
När skillnaden mellan mörkt och ljust blir för stort får du ingen vacker upplevelse av belysningen utan du vänder bort blicken istället för att dras till den. Blir kontrasten för stor mellan ljuset och mörkret ser du inte utanför strålkastarkäglan. Du vill ju se det som är runt omkring också.
Målet är inte ljussättningen i sig utan det som ska framträda och upplevas.
Tänk också på hur utebelysningen samspelar med huset.
Huset ska se bebott ut och inte som ett obebott "spökhus".
 
 
Här är det min Physocarpus Diablo som är belyst snett underifrån.
Det görs att blicken dras in i bladverket.
Bilden kunde ju vara lite bättre men bildredigering är ju inte min starka sida.
 
 
Så nu hoppas jag att ni kommer och besöker mig på lördag.
Vi kommer att ha öppet i butiken, grönsaker kommer att finnas till försäljning. Liksom fågelholkar, kransar och lite pynt.
Sen får ni heller inte missa att min man Uffe kommer ställa till med sitt omtyckta storbak i stenugnen.
Han kommer att ha Nackebröd, nattjäst havrelimpa och kanelsnäckor.
Vill ni kan ni också fika i lusthuset.
När ni sen har varit hos mig rekommenderar jag ett besök hos Gunilla och Sven på Lindgården på vägen ut mot Hov.
 
 
Den milda hösten har gjort att krassen är vackrare än någonsin.
Denna sorten heter Blue Pepe och har blivit en ny favorit.
Mörka blågröna blad med mörkröda blommor.
 
 
 
Tomaterna producerar fortfarande. På bilden syns en bifftomat som heter Oxheart som jag fått av min syster. Perfekt i pastasås. Snart kommer jag plocka av alla tomater och lägga dem att mogna färdigt inomhus.
 
 
 
 

 
Ha nu en skön höst och njut av varje dag
Ellan

5 kommentarer:

Millas Trädgård sa...

Men det är ju superdebbigt att jag inte kan komma på lördag till dig, ska iväg på annat��Hade varit så spännande att se vad du hittat på för ljusglimtar�� Lycka till i alla fall och hoppas att det kommer mycket besökare! ! Kram Mills

Ellan sa...

Ja det var ju dåligt planerat. Du är så välkommen en annan dag. kram

anneli sa...

Du får ha en extra träff för oss som inte kunde komma �� Hoppas det var lyckat!

Annika Christensen sa...

Aj då då har jag missat det erbjudandet.
Hade mer än gärna kommit på besök.
Nästa gång jag kör ut på Bjäre så dyker jag upp.
Tack för de fina orden på bloggen den gjorde mig glad och lugnade ner mina nerver lite.
Allt gott
Annika

Ellan sa...

Du är så välkommen. Det blev en fantastisk kväll med ett väder som var på vår sida. Längtar redan till nästa år.
Ellan